Vi kommer under fyra veckors tid att läsa boken Ondskan, skriven av Jan Guillou.
Under tiden vi läser arbetar vi aktivt med olika lässtrategier samtidigt som vi delger er våra reflektioner på bloggen. Vi kommer också att på olika sätt illustrera vissa händelser och diskutera varför vi valde just de händelserna. Både illustrationer och reflektioner hittar ni i vår blogg
När vi bloggar utifrån boken har vi oftast haft diskussioner i klassen innan, men ibland bloggar vi innan vi ses. I våra blogginlägg utgår vi från följande
- Egna reflektioner/tankar/funderingar kring det vi läst.
- Vad vi fastnar för i läsningen - positivt/negativt eller gilla/gilla inte.
- Tankar och frågor utifrån det vi läst. (?)
Självklart läser vi varandras inlägg och kommenterar. Kanske är det så att även om du inte går på vår skola och i vår klass tycker du något utifrån vad vi skrivet. Då får du gärna kommentera.
.....................................................................................................................
(1) Vår första diskussion och reflektion - onsdag 30 april
Nedan finns diskussionsfrågor till vår första djupdykning i boken. Förbered dig hemma genom att ta del av frågorna och fundera över vad du vet utifrån det lästa avsnittet samt vad du tycker, tänker.....
1. När utspelar sig boken? Hur avgör du det? Hitta exempel/bevis i boken.
2. Verkar handlingen realistisk? Motivera ert svar.
3. Vilka är era första reaktioner på det ni nyss har läst?
4. Varför straffas Erik genom aga? Stod Eriks”felaktiga uppträdande” i någon som helst
proportion till straffet?
5. På vilka sätt försöker Erik distansera sig från/ ställa sig vid sidan av/ stryket från
styvpappan?
6. Jan Guillou har kallat boken ”Ondskan”. Tycker ni att det finns skäl för namnet efter
att ha läst detta avsnitt?
7. Finns det något samband mellan hemmet och läroverket?
8. Varför är mamman så passiv tror du?
9. Hur skulle ni vilja beskriv pappan?
10. Vilka är kombatanterna? Vad betyder ordet?
11. Vad hade hänt om Erik hade förlorat duellen? Varför har han inga vänner?
(frågorna är hämtade från lektion.se, Ingela Henriksson/Henry Barsk och Ann-Christin Jakobsson, Övertorneå Centralskola, Övertorneå )
Diskutera frågorna under onsdagens lektion. Glöm inte att använda böckerna under er diskussion. Diskussionen spelas in via datorns webbkamera.
Efter diskussionen är det dags för dig att skriva din första reflektion utifrån det du läst och vad ni har diskuterat. Plocka ut det som berört dig mest. Publicera ditt inlägg på vår blogg Böckernas Berättelser.
- Vad fastnade du för i läsningen - positivt/negativt eller gilla/gilla inte. Skriv och berätta. Motivera varför du väljer det du väljer.
- Egna reflektioner/tankar/funderingar utifrån det du har fastnat för.
- Dina frågor/funderingar utifrån det vi läst.
- Vad fastnade du för i läsningen - positivt/negativt eller gilla/gilla inte. Skriv och berätta. Motivera varför du väljer det du väljer.
- Egna reflektioner/tankar/funderingar utifrån det du har fastnat för.
- Dina frågor/funderingar utifrån det vi läst.
.....................................................................................................................
(2) Att leda och delta i samtal - torsdag 8 maj
Vi tränar på att bli duktiga samtalsledare och att delta aktivt i samtal. Vi har under arbetets gång blivit bättre på att lyssna på varandra och ställa följdfrågor samt att spinna vidare på andras inlägg. Det vi nu framför allt behöver fokusera på är att motivera våra tankar. Varför vi tycker på ett visst sätt. Vi behöver hitta exempel och argument, helt enkelt "bevis".
Utifrån boken Ondskan ska vi nu diskutera nedanstående frågeställningar.
- Vad är ondska?
- Vad är våld?
- Är det skillnad mellan våld och ondska?
- Varför förekommer våld? Varför förekommer ondska?
- Finns det onda människor? Vad är det som gör dem onda?
- Har du råkat ut för något du vill kalla ondska?
- Har du mött någon ond människa?
- Har du läst om ondska i tidningen eller sett ondskan personifierad på TV? Ge exempel, förklara, motivera.
De är viktigt att alla innan diskussionstillfället tar del av frågorna och förbereder sig, dvs tänker efter vad du tycker och varför. Försök också leta upp bevis eller exempel som stödjer dina åsikter. Förutom att förbereda dig utifrån frågorna ska du också leta upp en bild, en kortare text (nyhet, novell, krönika...) eller ett filmklipp som på något sätt illustrera ondska. Förbered en presentation av din bild, text eller filmklipp och dina tankar kring varför du valt just denna.
.....................................................................................................................
(5) Läs, reflektera och skriv ett inlägg - onsdag 21 maj
Till idag ska du ha läst t o m sidan 197. Ha gärna nedanstående frågor i huvudet under tiden du läser. Fundera och reflektera. Du väljer en av dem som du resonerar och reflekterar kring i ett blogginlägg (vår femte reflektion). Beskriv situationen. Vad tycker, tänker du? Varför? Finns det "bevis" i texten för dina tankar och slutsatser? Kan du jämföra det med något annat som du upplevt, läst, sett eller hört talas om?
- I avsnittet om hemvärnet får vi en ny bild av Pierre. Han vägrar delta. Han är inte den som finner sig i allt. Förklara.
- Hur går det i valet till Rådet? Vad står vinnarna för? Vilka konsekvenser tror du att valresultatet får? Vad tror, tycker, tänker du?
- Vad händer under klosternatten? Varför? Vad är dina tankar och reflektioner kring det?
- Erik beslutar sig för att möta Rådet med passivt motstånd och hån. Är det ett bra val? Varför/varför inte? Hur går det för honom? Hur hade du gjort?
- Silverhielm är ondskan själv, säger Erik. Vad anser du, finns det goda och onda människor? Förklara och ge exempel ur Ondskan och andra böcker eller filmer som du läst/sett eller ur det verkliga livet.
- Terminen är snart slut. Vad tror du händer när Erik kommer tillbaka efter lovet? Fortsätter han med passivt motstånd? Varför/varför inte? Varför tror du så? Argumentera för dina tankar.
.....................................................................................................................
(6) Läs, reflektera och skriv ett inlägg - fredag 23 maj
Till idag ska du ha läst ut boken.Fundera över nedanstående frågor och påståenden.
- Ondskan är inte dum, sa Erik. Vad menar han? Hur tänker du? Varför?
- Hur bekämpar man ondska? Gör Erik på rätt sätt? Pierre? Hur är det med vuxenvärlden? Ge exempel ur boken och berätta hur du tycker och tänker i frågan. Hur ska man göra?
- Vad vill författaren lära oss/berätta? Har boken något budskap? Vilket/vilka? Berätta, ge exempel...
- Vad handlar boken egentligen om, enligt dig? Berätta, ge exempel och motivera dina tankar.
- reflektera och resonera kring författaren Jan Guillous koppling till boken. Varför skrev han den? Syfte? Hur mycket är sant? Kan han ha överdrivit? Ljugit? Motivera dina tankar.
- fundera kring på vilket sätt boken är en spegel av "sin" tid. Om den är det? Hur kan du tidsbestämma den? Berätta och ge exempel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar